26/2/15

EL MARROC EN TRANSPORT PÚBLIC: POSSIBLE I RECOMANABLE (ENGLISH VERSION SOON)



Anar al Marroc per lliure i desplaçar-se en transport públic  és la millor manera de descobrir el pais. El regne alauïta disposa d'una bona xarxa de transport públic, que ens servirà per enllaçar les ciutats i els principals punt d'interès del país.

EL FERROCARRIL 

Herència del protectorat francés, la xarxa de trens marroquina és bona i vertebra  les principals poblacions del país. Les que tenen més interès pel turista són: de nord a sud,  la que conecta Tànger i Marrakech, passant per Rabat i Casablanca, i d'est a oest, la que des de Fes, passant per Mekness,  ens enllaça amb la primera. 

Pel que fa al confort, alguns trens tenen vagons de primera i segona classe, encara que la diferència no és massa gran. En ambdós casos, els vagons van equipats amb aire condicionat, cosa gairebé imprescindible en aquestes latituds durant uns quants mesos de l'any.

Cal dir que els horaris funcionen a la manera marroquina, és a dir, a mesura que avancen les hores diurnes, els retards poden arribar a ser considerables.En això tampoc estan massa allunyat d'alguns països europeus. No obstant això, i a diferència dels europeus,  res sembla que alteri  massa als pacients passatgers,  que esperen a les atapeïdes andanes. 

L'estació de tren de Marrakech, situada a la ciutat nova,  no té res a envejar a moltes estacions de ciutats europees. Moderna i funcional, des d'aquí surten trens cap a les principals destinacions marroquines.


EL BUS

Si el tren conecta només les principals poblacions del país,viatjar en bus, ens permetrà arribar a pràcticament tots els punts del Marroc. Ara bé, la concepció d'aquest mitjà de transport pot ser una mica diferent a com l'entenen els europeus. 

Hi ha gran varietat de companyies de bus, públiques i privades. Pel que fa a les privades, les que el turista farà servir més seran la CTM i Supratours. Aquesta última té interès pel  fet que és de les més confortables i  ens apropa a poblacions a les quals no hi arriba el tren. Per exemple, és una excel.lent opció per anar des de Marrakech a la població costanera d'Essaouira, uns 170 quilòmetres de recorregut que es fan en poc més de dues hores. Convè assabentar-se bé de la disponibilitat, ja que acostuma a ser utilitzada per molta clientela europea i van bastant plens, sobretot en època de vacances.

Per altra banda, la CTM, ofereix més rutes que Supratours, i a moltes poblacions importants disposa de terminal pròpia. Una curiositat  d'aquesta línia, és que l'equipatge no està inclós en el preu del bitllet. Abans de pujar al bus, les maletes es pesen,i el preu a pagar dependrà  del pes que es porti.

A més d'aquestes dues companyies n'hi moltes altres,  públiques i privades,  que fan que sigui possible arribar a pràcticament a tots els indrets del país. Tot dependrà del confort que volguem, però l'estat dels busos  d'algunes companyies fa que ens ho haguem de pensar dues vegades abans d'agafar-los. Aquest autocars no disposen d'aire condicionat, i segurament aniran sobrecarregats de passatgers.